Super Stardust Delta

Door rafbanaan, 19-04-2012 00:00

Super Stardust HD is al een geruime tijd te vinden in de PlayStation Store van de PlayStation 3.  We zijn nu vijf jaar verder en deze keer is het de beurt aan de PS Vita om zich over deze titel te ontfermen. Op de PS Vita krijgt het spel de naam Super Stardust Delta met zich mee en hopelijk bezorgt het dezelfde gameplay als zijn ouder broer.

In Super Stardust Delta ga je aan de slag met een klein ruimteschip. Je reist met jouw kleine ruimteschip van planeet naar planeet en probeer je een stroom aan meteorieten en speciale wezens af te weren. Op de verschillende planten kan je grote schoonmaak houden met enkele standaardwapens. Zo krijg je toegang tot een laserbeam die zijn dienst doet tegen de ijsmeteorieten en ijswezens en anders krijg je een geweer dat zich richt op de rode meteorieten en wezens. Verder heb je nog een EMP-bom en als laatste krijg je nog twee aanvallen die worden gelimiteerd.

Super Stardust Delta screenshot

Zo krijg je de mogelijkheid om een zwart gat op te roepen en alles erin te laten zuigen, maar je moet zelf wel opletten. Perfect om je uit een benarde situatie te redden. Anderzijds kan je een hele resem raketten afvuren om een groot aantal objecten in een minimum van tijd te herleiden tot een relatief kleine groep. Eenmaal je een vast aantal wezens een kopje kleiner maakte, zal je een eerste fase voltooien. Elke planeet bestaat uit vijf fasen, waarbij de laatste fase steeds bestaat uit een gevecht met de eindbaas. Denk echter maar niet dat het spel eenvoudiger is geworden omdat het naar PS Vita is gekomen, want het spel is bijzonder pittig gebleven.

Super Stardust Delta geeft je de keuze met welke controls je aan de slag wil. Je kan kiezen uit 'Pure' en dan beweeg en knal je met de normale dualstickcontrols (1 om te bewegen, 1 om te schieten). Indien je 'Delta' selecteert, ga je aan de slag met de leuke functionaliteiten van de PS Vita. Zo kan je met een simpele tik op de achterkant een zwart gat oproepen of lanceer je de ettelijke raketten met een simpele tik op de voorkant. De EMP-bom kan je activeren door met de PS Vita te schudden. Je kan in-game het scherm draaien door de PS vita te kantelen, dankzij de Sixaxis. We moeten toegeven dat de ontwikkelaar goed werk leverde met de controls. Elke invoer wordt perfect uitgevoerd en zorgt voor mooie handelingen. Om het compleet te maken, kan jouw ruimteschip ook gebruikmaken van een ingebouwde boost.

Super Stardust Delta screenshot

Naast de 'Arcade'-mode zijn er ook enkele minigames. In totaal zijn er vijf minigames die je moet vrijspelen door planeten te voltooien. De minigames bstaan uit Crush!, Disc Slide, Orbit Bomber, Rock & Roll en als laatste Trucker. In Crush! moet je met behulp van de voor- en achterkant van de PS Vita verschillende meteorieten stuk drukken. Hoe sneller je er stuk drukt, hoe langer jouw planeet overleeft, want je krijgt een aantal seconden om elke fase te voltooien. Bij Disc Slide moet je zoveel mogelijk blauwe wezens vernietigen met een blauwe Disc, maar moet je opletten voor de rode vijanden. Orbit Bomber gooit het over een andere boeg. Je moet een bepaald stuk verdedigen tegen vijanden. Door met de PS Vita te bewegen richt je jouw vizier op de aanstormende vijanden en kan je deze vernietigen met raketten. De twee andere minigames maken ook gebruik van de PS Vita's mogelijkheden.

Vijanden en meteorietenkern kunnen extraatjes achter laten als je ze kapot krijgt. Zo verkrijg je punten, maar ook upgrades of een extra schild. De upgrades zijn tijdelijk en geven jouw wapens een extra boost. Je zal met de wapenboost iedere vijand kunnen verslagen zonder van wapen te moeten wisselen om specifieke tegenstanders te verpulveren. Bij de extra's verkrijg je af en toe ook een schild. Het schild dient als een eenmalige bescherming tegen een aanval. Indien je deze verliest en weer wordt geraakt, zal je een leven verliezen.

Super Stardust Delta screenshot

De eerste kennismaking met Super Stardust Delta was een leuke verrassing. Visueel ziet de titel er bijna perfect uit. De planeten, wezens, meteorieten, aanvallen en meer worden gewoonweg prachtig weergegeven op het kleine scherm. Deze visuele pracht wordt bijgestaan door een goede soundtrack. De soundtrack brengt genoeg variatie en verveelt niet. Verder hoor je de effecten van jouw wapens en dergelijke goed en wordt het geen soepje.

Super Stardust Delta beschikt jammer genoeg niet over een multiplayercomponent, maar wel over statistieken. Zo krijg je statistieken te zien van jouw vrienden bij de verschillende planeten. Net zoals bij MotorStorm RC is er op deze manier weer een vorm van competitie om de beste score neer te zetten en geloof ons dat dit de verslavingsgraad van het spel weer ettelijke keren hoger legt.

Super Stardust Delta is een pareltje dat je doet verlangen naar meer. De moeilijkheidsgraad zorgt ervoor dat je er niet meteen doorvliegt, maar rustig en voorzichtig te werk gaat. De minigames zorgen voor een leuke afwisseling en de online leaderboards zorgen voor gezonde competitie. Het prijskaartje van €7,99 maakt de titel zeker het proberen waard.

• Visueel
  • Soundtrack
  • Moeilijkheidsgraad