LittleBigPlanet PS Vita

Door GuerrillaDawg, 01-10-2012 00:02

Sackboy nog kleiner in LittleBigPlanet PS Vita

Sackboy lijkt eindelijk het perfecte platform te hebben gevonden. Het icoon van LittleBigPlanet, dat zich ondertussen één van Sony's grootste troeven mag noemen, mag dan wel al twee PS3-titels en één PSP-port op het palmares hebben staan, toch wordt de laatste nieuwe versie op PS Vita gezien als de gedoodverfde winnaar. De pluchen held heeft dus veel hype waar te maken.

Het eerste wat ons opvalt bij een handheld titel als deze, is natuurlijk de ontwikkelaar. Zo krijgt Sackboy ditmaal de hulp van Tarsier Studios en Double Eleven om zijn avontuur waar te maken. Niet meteen slecht nieuws, want buiten het lezen van deze randinformatie zal je helemaal niks merken van het verschil in ontwikkelaar. Meer nog, deze PS Vita-titel voelt ongelooflijk bekend aan, een keuze die zowel voordelen als nadelen kent.

LittleBigPlanet screenshot

Begrijp ons niet verkeerd, het feit dat deze LittleBigPlanet zo vertrouwd aanvoelt, is een zeer mooie prestatie van beide ontwikkelaars. Zelfs met de nieuwe Carnivalia wereld wist men namelijk een game af te leveren die nog altijd diezelfde LittleBigPlanet feeling oplevert. Desondanks is het net daar waar het (pluchen?) schoentje begint te knellen. Aangezien wij al spelen, creëren en delen sinds de eerste game (2008) in onze PlayStation 3 werd gepropt, merken we dat de Story Mode eigenlijk wat begint te verouderen. Natuurlijk zijn de levels nog altijd van topniveau en blijft het leuk om te lopen, springen en gekke bekken te trekken met Sackboy, want die basis zit nog altijd goed. Het zit hem eerder in het feit dat die formule niet eens wordt doorbroken. De ervaring voelt op momenten té vertrouwd aan, met slechts hier en daar elementen die het patroon verbreken. Dit zal vooral de ervaren spelers opvallen, aangezien de leercurve slechts begint te stijgen in de laatste paar levels.

Je vraagt je nu misschien af of deze kritiek van belang is op een game als LittleBigPlanet. In onze ogen wel, want de reeks staat nu eenmaal bekend om zijn creatieve uitspattingen. Het verschil van LittleBigPlanet 2 tegenover de eerste LittleBigPlanet was bijvoorbeeld veel groter dan wat deze PS Vita-titel naar voren brengt. We begrijpen natuurlijk wel dat de [nieuwe] ontwikkelaars op veilig wouden spelen, een keuze die meer dan begrijpelijk is, maar de ervaren LittleBigPlanet speler zal wellicht "iets missen" in het verhaal. Daarmee is wel alles gezegd over de negatieve bijklank van het "never change a winning team"-gedoe, want gelukkig kent de Story Mode ook genoeg goede punten om de bovenstaande kritiek te counteren. Als je trouwens gewoonweg diezelfde LittleBigPlanet vanop PS3 op je kleine PS Vita wil, dan kan het goed zijn dat je je zelfs niets aantrekt van bovenstaande problemen.

LittleBigPlanet screenshot

Maar goed, zoals gezegd weet de Story Mode ook wel goede punten te maken. Zo heeft men de unieke troeven van de handheld, touch en tilt, perfect geïntegreerd in de game. Denk maar aan het besturen van een raket met je vinger of een veer naar beneden trekken om nadien Sackboy de lucht in te sturen. Het is vermakelijk, innovatief en het toont aan dat deze functies van de handheld zeker niet verloren gaan.

Ook de eigenlijke technologie, of de engine, is erg goed uitgewerkt. Ondanks dat de game niet draait aan de oorspronkelijke resolutie van de PS Vita, is het één van de mooiste games op de handheld tot nu toe. Misschien wel dé mooiste game tot nu toe. We kunnen die uitspraak zelfs nog overtreffen: LittleBigPlanet op de PS Vita ziet er op momenten beter uit dan de PS3-titels. Op dat vlak is het inderdaad de beste LittleBigPlanet die je op dit moment kan spelen. Daar bestaat geen twijfel over.