FIFA 13

Door YoniVL, 21-09-2012 15:55

Voet vooruit in Fifa 13

Sportgames hebben meestal 1 ding gemeen en dat is dat er tussen 2 opeenvolgende versies vaak weinig verschil zit. Het is dus heel dikwijls afwegen of je als gamer wel of niet het nieuwste deel gaat kopen. Zijn die kleine details het immers wel waard om er je geld aan te geven of bijt je wel even door de zure appel en sla je een jaartje over? Dat is de vraag die we ons ook dit jaar stellen, wanneer we de nieuwe FIFA voor de eerste keer in de console steken.

[Getest op PS3]

We zullen maar al direct met de deur in huis vallen en stellen dat er heel veel hetzelfde is gebleven. De grote vernieuwing is vorig jaar al gebeurd met onder andere de Player Impact Engine en de nieuwe manier van verdedigen. Het is dan ook op die basis dat er werd gesleuteld aan de gameplay en het gaf de ontwikkelaars duidelijk de vrijheid om ook eens wat tijd in de modi te steken.

FIFA 13 screenshot

Laten we toch maar beginnen met wat er nieuw is aan de gameplay, want we moeten zeggen dat ze daar redelijk sterk werk hebben geleverd. In FIFA 12 zag alles er een stuk realistischer uit qua animaties en ook het verdedigen leek al meer op de echte wereld. Toch zaten er nog een flink pak problemen in, die het realisme dan weer volledig teniet deden. De grootste frustratie, zeker voor de echte voetbalfan, waren de loopbewegingen die AI-gestuurde spelers maakten of liever niet maakten. We hebben allemaal al eens op de flank staan wachten op een rechts- of linksachter die de diepte in moest lopen, om ten slotte uit ongeduld dan maar zelf met de bal diep te gaan. Zo’n zaken zijn in FIFA 13 veel beter aangepakt. Tijdens het spelen zal je dan ook merken dat spelers veel meer in beweging zijn rondom de bal en dat ze duidelijk meer bij het spel betrokken zijn. Hoe goed ze dat doen, is wel afhankelijk van hun sterkte. Een Xavi en een Iniesta zullen veel beter de ruimte opzoeken dan pakweg een jeugdspeler van Al-Ahli.

Een andere nieuwigheid is de manier waarop spelers de bal aannemen. Ze hebben nu niet meer allemaal lijm aan de binnenkant van hun voet hangen, waardoor elke controle perfect is. Geef je een moeilijke bal of is de speler gewoon niet zo handig, dan kan de bal al eens van de voet wegspringen. Het zorgt er ook voor dat je iets minder snel kan draaien en keren bij een aanname. Het is dus gedaan met het geven van onmogelijke ballen, omdat je wist dat je ploegmaat hem zonder problemen zou aannemen. Ergens anders is er ook gewerkt aan de balcontrole. Het dribbelsysteem is zodanig aangepast, dat het eenvoudiger is om mee te werken. Kom je in bepaalde zones, dan zal je speler automatisch in “dribbelmodus” gaan, waardoor hij kleinere bewegingen zal maken. Wanneer je dan de juiste knop indrukt, dan worden die bewegingen nog kleiner, zodat je zelfs in de kleinste ruimtes kan manoeuvreren. Gamers die de laatste FIFA Street hebben gespeeld, zullen het systeem in ieder geval herkennen, zij het dan met iets minder spectaculaire bewegingen tot gevolg.

FIFA 13 screenshot

De laatste gameplaywijziging is een kleine, maar het brengt weer dat extra snuifje realisme. In vorige versies kon je soms een snelle vrije trap nemen, om zo het spel zonder pauze weer op gang te trekken. Dat kan je nog steeds en het gebeurt zelfs iets vaker, maar nu kan het ook bij inworpen. Een ploegmaat zal dan de bal oppakken en als je dat wil, dan kan je die direct in de ruimte gooien om zo meer snelheid in het spel te brengen.

Zoals je kan zien, is de gameplay er in FIFA 13 goed op vooruitgegaan, maar hij is nog steeds verre van perfect. De Player Impact Engine zorgt nog steeds voor vreemde capriolen en de loopbewegingen zijn dan al een stuk beter, ze zijn nog steeds niet helemaal zoals het hoort. Ook doelmannen blijven af en toe gek doen, iets dat we meestal moeten wijten aan de engine. Toch is FIFA 13 weer een stapje vooruit naar het ultieme realisme waar elke voetbalfan van droomt.