New Little King's Story

Door valies, 16-10-2012 00:04

Klein maar dapper in New Little King's Story

New Little King’s Story is het vervolg op Little King’s Story dat in 2009 uitkwam op Wii. Die game wist qua verkoop echter geen hoge toppen te scheren, maar misschien dat de opvolger op de PS Vita wel furore kan maken.

De game vangt aan met de jonge koning uit deel één, die wegvlucht uit zijn kasteel dat wordt aangevallen door mysterieuze krachten. Samen met een handvol onderdanen weet de koning te ontkomen, maar de prinsessen zijn allemaal meegenomen door de vijand. Al snel wordt er besloten om net buiten het koninkrijk een nieuwe vestiging op te zetten en een leger te vergaren om de prinsessen te zoeken en het kasteel terug in handen te krijgen. Dit handjevol onderdanen zal vanaf dan dienst doen als adviseurs om je op de goede weg te zetten.

Het koninkrijk uitbouwen

Hoe groter je vestiging wordt, hoe meer onderdanen er zich komen vestigen. Deze onderdanen dienen zonder job echter tot weinig nut, aangezien ze enkel putten kunnen graven, op zoek naar een schat. Gelukkig krijg je naarmate de game vordert meer en meer beroepen ter beschikking, waar je je onderdanen in kan specialiseren. Je kan onderdanen in de beroepshuizen onder meer opleiden tot soldaat, boer, timmerman, houthakker, mijnwerker en boogschutter.

New Little King's Story screenshot

Om op queeste te gaan zal je een koninklijke wacht kunnen samenstellen, waarin je moet proberen om een evenwicht te vinden tussen de beroepen die je meeneemt. Het is namelijk zo dat elk beroep zijn specialiteit heeft. Zo kan een timmerman bruggen bouwen, kunnen houthakkers en mijnwerkers blokkades tot moes slaan en soldaten en boogschutters zijn dan weer broodnodig wanneer er gespuis op je pad komt. Het aantal volgelingen is beperkt en zal naarmate je vordert in de game uitbreiden.

Om de nieuwe vestiging uit te werken tot een echt koninkrijk krijg je een plan ter beschikking waar je zaken zoals power ups of het uitbouwen van nieuwe stadsdelen zal kunnen aankopen. Regelmatig komen er zaken vrij of zullen er kooplieden langskomen met voorstellen. Het geld dat je hier kan spenderen spaar je door opdrachten tot een goed einde te brengen en uiteraard ook gewoonweg door schatten te vinden of door op te rapen wat een vijand achterlaat als hij de geest geeft.

Op queeste

De game wil dat je doorheen de wereld trekt met een flinke koninklijke wacht aan je zijde om zo nieuwe werelddelen te ontdekken, je koninkrijk te vergroten en prinsessen te redden van niet erg meewerkende bazen. Naast dit primaire doel zijn er ook tal van sidequests die je in een suggestiebox kan terugvinden. Er zijn altijd meer dan genoeg van dergelijke taken, waardoor je je altijd wel kan bezighouden. Dergelijke missies kunnen gaan van het uitbetalen van loon aan je adviseurs tot het verslaan van dapper vijandelijk gespuis.

New Little King's Story screenshot

De koninklijke wacht heeft orders nodig van de koning om aan het werk te gaan. Met de driehoektoets kan je de koninklijke wacht sorteren per beroep. Kom je dus vijanden tegen, sorteer dan even tot de soldaten vooraan staan en vervolgens mik je richting de vijand en lanceer je soldaat per soldaat met de vierkanttoets. Dit mikken vergt wel precisiewerk en zit je lichtjes naast de vijand, dan lopen je niet erg snuggere soldaten er gewoonweg allemaal voorbij. Gelukkig heb je hiervoor wel een hulpmiddeltje aangezien je met de R-toets een stippelijn kan oproepen waarmee je ziet waarheen je je wachtleden zal sturen.

Als koning zelf kan je ook aanvallen met de X-toets. Al is dit in de meeste gevallen geen erg slim idee. Terwijl je wacht geleidelijk aan levelt en dus meer health toebedeelt krijgt, blijf je als koning met een gering aantal zitten gedurende de game. Best blijf je dus op de achtergrond om alle leden aan te voeren. Van de prinsessen die je vrijspeelt, kan je steeds eentje meenemen op queeste. Zij zullen je bijstaan met speciale krachten en dat zal naarmate de game vordert zeker handig blijken wanneer je één of andere baas moet trachten neer te leggen.

New Little King's Story

• Release: 27/09/2012
  • Ontwikkelaar: Konami