Assassin's Creed III: Liberation

Door GuerrillaDawg, 01-11-2012 15:36

Connor doet het beter dan Aveline in Assassin's Creed III Liberation

Assassin's Creed III Liberation is een belangrijke titel voor de PS Vita. Het is in principe de eerste game die een grote franchise als Assassin's Creed naar een handheld brengt zonder daar al te veel te moeten voor opofferen. Aveline heeft dan ook de moves van Connor, de grafische pracht van Uncharted: Golden Abyss en een portie gameplay die amper te onderscheiden is van de hoofdreeks, al dan niet met enkele vernieuwingen.

Het grootste verschil tegenover andere Assassin's Creed games is wellicht het hoofdpersonage in Liberation, Aveline. Je hebt eerder al vrouwelijke assassins kunnen recruteren in Brotherhood en Revelations, maar het is de eerste keer dat we daadwerkelijk aan de slag kunnen gaan met eentje. Een kleine groep mensen denkt dan misschien "bah, een vrouwelijke assassin", maar dat is volkomen onnodig. Aveline staat voltijds haar mannetje en, met uitzondering van het vrouwelijke achterwerk dat steeds op je handheld beweegt, zal je amper verschil voelen tegenover Connor. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat Aveline aanvoelt als een man, want er zijn nog genoeg momenten wanneer haar geslacht wel speelt, vooral als ze gebruikt maakt van haar Lady Persona.

Assassin's Creed III: Liberation screenshot Assassin's Creed III: Liberation screenshot

Dat is dan ook meteen de grootste vernieuwing in Liberation. In deze game heb je namelijk drie Persona's: Slave, Lady en de Assassin, elk met hun unieke vaardigheden en wapens. De Slave kan zich bijvoorbeeld mengen met andere slaven terwijl de Lady mannen kan charmeren, om hen nadien naar een afgelegen plekje te lokken en de heer in kwestie een kopje kleiner te maken. Ook collectibles zijn uniek bij elk Persona, want enkel de Assassin kan bandieten neermeppen om muntjes te verzamelen en enkel Lady kan mannen charmeren voor hun diamanten. Tijdens missies zal je ook kunnen wisselen tussen Persona's indien nodig, maar dan moet je wel telkens een Dressing Chamber vinden om je om te kleden, al staat de wereldmap daar gelukkig rijkelijk gevuld mee. Je moet ze wel steeds vrijspelen door ze uit te kopen, wat een vergelijkbaar systeem is met de winkels uit vorige games.

Toch kent de basis van dit systeem enkele fundamentele problemen. Het is namelijk zo dat het verschil tussen Assassin en Slave/Lady vrij groot is. De assassin kan overal op klimmen, rent snel en is een goede aanvaller/verdediger. De Slave rent ook snel en kan ook overal op klimmen, maar is vrij zwak in gevechten. De Lady tenslotte, die kan vrijwel nergens op klimmen, rent traag en is net zoals de Slave vrij zwak in gevechten. Hierdoor zal je eigenlijk amper andere Persona's gebruiken buiten de Assassin, die tevens nog eens het coolste piratenkostuum draagt ook. Af en toe heb je natuurlijk wel missies waar een andere Persona vereist is, of dat nu voor 100% Sync is of gewoonweg omdat het nodig is voor het verhaal. We zijn er echter zeker van dat de Assassin in het merendeel van de missies je absolute favoriet zal worden.

Assassin's Creed III: Liberation screenshot

Laten we ons dan ook even verdiepen in die missies, want die zijn wel heel goed uitgewerkt in Assassin's Creed III: Liberation. Er zit een goede mix tussen platforming, stealth en actie in, perfect voor een handheld. Verveling dook amper op en dankzij het nieuwe checkpoint-systeem is er veel minder frustratie als je probeert om alles op 100% te krijgen. Dit betekent niet per se dat de game nog makkelijker is, want je ziet duidelijk verandering tijdens het vechten. Vijanden zullen je aanvallen terwijl je iemand anders aanvalt en een counter is dan vaak te traag. Een counter is ook anders dan voorgaande games, waar dat bijna altijd uitdraaide op de dood van een vijand. Af en toe weet Aveline nog wel eens iemand uit te schakelen door een counter, maar voor het grootste deel wordt het enkel gebruikt om te verdedigen.

Het is wel nog steeds mogelijk om snel naar een bende vijanden te lopen, de eerste uit te schakelen met een assassination, om dan een killing spree (vierkantje + joystick voor de richting van de volgende vijand) te veroorzaken. Zelfs daar heb je bepaalde vijanden die een killing spree weten te blokkeren. Een kleine, en laatste, vorm van vernieuwing vind je tenslotte in de Chain Attack. Als je op het rechterpijltje van de Vita duwt, wordt de game gepauzeerd en kan je vijanden aantikken met een geweer of zwaard, waarvan het aantal afhangt van witte streepjes rechtsonder. Eenmaal gekozen, worden de vijanden in kwestie cinematisch afgemaakt. Het systeem is bij momenten dus complexer en dat is enkel maar positief.

Aveline kan zich trouwens ook bezighouden met een resem zijmissies, waaronder zelfs een economische minigame. Je kan namelijk schepen kopen (via je bureau) en goederen laten transporteren naar andere havens om zo winst te maken. Toegegeven, het opleiden van assassins en die missies laten uitvoeren was toch net iets leuker, maar het is wel een leuke manier om groot geld te verdienen als je een grote lading goederen weet met winst te verkopen. De echte zijmissies spelen zich echter af in de buitenwereld, waar je piraten kan helpen, competitie moet uitschakelen, mensen genezen met paddenstoelen en slaven bevrijden. Het merendeel van die missies is te vinden in New Orleans, maar het vinden van smokkelaars en paddenstoelen is dan weer gelimiteerd tot The Bayou.