Smart As

Door valies, 14-12-2012 13:40

Wie is de grootste Smart As(s)

Veel gamers beschikken over een geweldige competitiedrang en laat nu net Smart As daarop willen inspelen. Deze game wil namelijk dat je je dagelijks meet met je vrienden, met mensen in je omgeving en iedereen over de hele wereld. Naast competitie willen de meeste gamers echter ook gewoonweg plezier beleven, dus laten we eens kijken of Smart As op beide pijlers zijn mannetje weet te staan.

Wanneer je de game opstart, word je meteen verwelkomd door John Cleese, welgekend van onder meer Monty Python. Op de achtergrond speelt een gemoedelijk stukje muziek dat je doorheen de game zal vergezellen, zonder enige indruk na te laten. Cleese weet een zekere klasse aan boord te brengen, maar na enige tijd begint al dat gepraat eerder te vervelen en zal je al snel zijn tekstjes tussenin games overslaan. De game ziet er visueel modern en koel uit en dat is ook wat je mag verwachten van een puzzelgame. Door de sobere, maar scherpe beelden, wordt je aandacht perfect gevestigd op de inhoud van de minigames zelf, zodat je zo weinig mogelijk afgeleid wordt door wat er zich op de achtergrond afspeelt.

Smart As bestaat kortgezegd uit minigames die zich laten verzamelen in vier categorieën: logica, taal, observatie en rekenkunde. De game biedt twee offline modi aan: de daily training en free play. Elke dag heb je de kans om de daily training aan te gaan. Hiervoor kan je maar beter ergens rustig gaan zitten, want je krijgt maar één kans om een zo goed mogelijke prestatie neer te zetten. Je krijgt telkens één challenge per categorie voorgeschoteld. Na het vervolledigen van de vier uitdagingen wordt er een score per categorie berekend en bekom je een totaalscore die je - als je wil - kan delen op Facebook en Twitter. Doordat er echter geen rekening wordt gehouden met vooruitgang (of achteruitgang) in je scores of in de leaderboards, heb je niet meteen de drang om dagelijks te spelen en jezelf constant te overtreffen. Wel een goede reden om de daily training dagelijks te spelen, is dat je zo een minigame voor de free play modus vrijspeelt.

De games in free play modus zijn verdeeld in de vier bovengenoemde categorieën. Per categorie krijg je een handvol minigames, die dan nog eens allemaal in vier moeilijkheidsgraden worden aangeboden: easy, medium, hard en genius. Behaal je drie sterren in easy, dan speel je medium vrij en dit gaat dan totdat je genius vrijspeelt. Deze verschillende niveau's zorgen ervoor dat je meestal wel even zoet bent met het behalen van een steeds hogere score.

De minigames zijn redelijk gevarieerd qua inhoud. Zo zal je in het rekenkundige deel voornamelijk moeten rekenen of krijg je een spelletje "kleiner dan, groter dan, is gelijk aan" voorgeschoteld. In observatie zal je je geheugen moeten aanspreken voor reeksen van items die je zal moeten onthouden en in logica krijg je enkele puzzels voorgeschoteld. Elke minigame wordt bij aanvang uitgelegd en je kan deze uitleg nadien ook nog aanspreken indien nodig.

Smart As screenshot

De meeste minigames spelen vlot, maar al snel komt er een pijnpunt bloot te liggen in het rekenkundige deel en het taalgedeelte. Zo krijg je in taal bijvoorbeeld een woord voorgelezen en moet je het woord vervolgens letter per letter spellen via het touch screen. Het moeten neerschrijven van letters of cijfers (in het rekenkundig deel) loopt echter regelmatig fout. Veelal worden letters of cijfers die je neerschrijft fout geïnterpreteerd en verlies je zo kostbare tijd en punten. In het free play-gedeelte kan je gelukkig een game opnieuw opstarten, maar gebeurt dit tijdens de daily training, die je maar één kans geeft, dan loopt de irritatie wel erg hoog op.

De variatie van de minigames zit niet alleen in de uitdaging zelf, maar vooral in het gebruik van de mogelijkheden die de PS Vita biedt. Zo wordt het touch pad voor alles gebruikt, maar maken sommige games ook gebruik van het rear pad, AR (Augmented Reality), de camera’s (zowel vooraan als achteraan) of de Sixaxis motion sensor. Al bij al biedt de game wel een mooie variatie aan, maar na enkele weken ben je toch uitgekeken op de meeste minigames.

In het online gedeelte van de game zit nog een derde game modus. Deze gaat via de Nearfunctie na waar je je bevindt en gaat dan op zoek naar een uitdaging in je buurt. Inhoudelijk zit zo’n challenge hetzelfde in elkaar als de daily training, alleen krijg je hier op het einde van de rit sterren als score.

Voor de rest bestaat het onlinegedeelte voornamelijk uit het vergelijken met andere spelers over heel de wereld. Er is een game leaderboard en een street smart leaderboard. Ook kan je opzoeken wie de slimste is in de wereld, Europa, je eigen land of je regio. Of omgekeerd, je kan uitzoeken welk deeltje van de wereld de slimste mensen bevat. Is dat nog niet genoeg vergelijkingsmateriaal, dan kan je ook te weten komen aan welk profiel de slimste mensen voldoen. Bij aanvang van de daily training krijg je telkens een vraag toegespeeld met slechts twee mogelijke antwoorden, zoals bijvoorbeeld “Als je kon tijdreizen, zou je dan naar de toekomst reizen of het verleden?”. Zo komt dan in de statistieken terecht dat bijvoorbeeld mensen die terug in de tijd zouden reizen slimmer zijn dan degenen die naar de toekomst zouden reizen. Vervolgens kan je ook nog je eigen profiel bekijken om zo terug te blikken op welke game je sterkste game is, hoeveel daily training-sessies je achter de rug hebt en ga zo maar door.

Smart As geeft de gamer tal van mogelijkheden om te pronken met zijn of haar dagelijkse of eenmalige prestaties. Echter, door het ontbreken van een evolutie in de score voelt het toch niet erg eerlijk aan. De game maakt veelvuldig en succesvol gebruik van de mogelijkheden van de PS Vita handheld, wat de gameplay een mooie variatie brengt. Spijtig genoeg wordt deze pret lichtjes ingeperkt doordat ingegeven letters en cijfers niet altijd juist worden geïnterpreteerd. Visueel doet de game exact wat het moet, spijtig dat het audio-aspect enkele passen achterblijft. Al bij al is het een puike puzzelgame.

• Gebruik PS Vita-mogelijkheden
  • Aantal moeilijkheidsgraden
  • Visueel