Jacob Jones and the Bigfoot Mystery: Ep. 1

Door valies, 03-06-2013 00:00

Koddig avontuur in Jacob Jones & the Bigfoot Mystery - Episode 1: A Bump in the Night

Het mythische wezen Bigfoot, of ook wel gekend als Sasquatch, is voorlopig nog een waanbeeld van sommige mensen, maar in Jacob Jones and the Bigfoot Mystery lijkt ‘Biggie’ even echt te zijn als het feit dat de jonge Jacob Jones op zomerkamp gaat.

We leren de jongeman kennen wanneer hij in de auto zit bij zijn ouders, die overigens beiden ook over de initialen JJ beschikken. Samen trekken ze richting Camp Eagle Feather, ofte Camp Evil Feather zoals Jacob het noemt, waar de jonge JJ tegen zijn zin enkele dagen zal moeten vertoeven terwijl zijn ouders mogen genieten van een kinderloos leven. Ongelovig in het feit dat de andere kinderen even goed in bomen kunnen klimmen en een even grote kennis hebben van de natuur, staart JJ uit het raam. In een glimp ziet hij Bigfoot naar hem wuiven, maar verliest hij hem al vlug uit het oog aangezien de auto verder snelheid maakt.

Jacob Jones and the Bigfoot Mystery screenshot

Nu ja, erg veel tijd is er niet om stil te staan bij deze glimp, want plots wordt de auto tot stilstand gebracht omdat er een boomstam over de weg ligt. Aan Jacob om de boomstam zo te rollen en recht te zetten dat hij geen vogels tot moes maakt en het gedrocht in een regenput kan geschoven worden. Dergelijke puzzels is waar het om draait in deze game, een beetje vergelijkbaar met de Professor Layton-reeks.

Er zijn puzzels die je zoveel keer als je wil kan uitproberen om het beoogde resultaat te bereiken, maar bij andere puzzels moet je een resultaat invoeren en wanneer dit fout is, zal je bij een volgende poging minder punten verzamelen. De moeilijkheidsgraad van de puzzels ligt aan de lage kant en als je er even wat logica en wiskunde bijhaalt, ben je er meestal al snel bij. Moest het dan toch niet lukken, kan je bij de puzzels telkens drie tips vragen. Dergelijke hints kosten je phone credits, die je verzamelt door frisdrankblikjes op te rapen die her en der in het kamp aan de kant gegooid zijn. Schaars zijn deze niet en vervolgens heb je dan ook phone credits met hopen. Zuinig omspringen met tips hoeft dan ook niet.

Jacob Jones and the Bigfoot Mystery screenshot Jacob Jones and the Bigfoot Mystery screenshot

Overigens is het mogelijk om bij de puzzels notities te maken in een memo. Hier krijg je het volledige scherm ter beschikking om notities te maken, al is het niet erg handig om met je vinger op het scherm te schrijven. Gelukkig zijn er ook enkele voorgeschreven letters en cijfers ter beschikking die je naar het memoveld kan slepen, maar of dat altijd zoveel sneller is, is maar de vraag. Het feit dat je bij sommige puzzels zoveel zetten mag maken als je wil zonder punten te verliezen, neemt al snel de uitdaging weg.

Echter, na het succesvol beëindigen van een puzzel krijg je te zien in hoeveel zetten die puzzel minimaal oplosbaar is. Nu is het helemaal geen must om dit minimum te behalen, maar een echte gamer probeert natuurlijk opnieuw tot hij of zij deze prestatie neer kan zetten. Je kan te allen tijde in de game zelf de meeste puzzels die je vrij hebt gespeeld opnieuw uitproberen via het pauzemenu. De meeste puzzels behoren effectief tot het verhaal, al zal je hier en daar een extra puzzel tegenkomen die je niet hoeft op te lossen om verder te gaan.

Natuurlijk valt er buiten de gameplay ook iets te zeggen over de grafische kant van Jacob and the Bigfoot Mystery. De game heeft in elk geval een unieke look. Misschien een tikkeltje kinderachtig, maar zeker guitig en artistiek genoeg om ook volwassenen aan te spreken. De grafische kant is dan ook de grootste sterkte van de game. De beelden zijn erg aimabel en kleurrijk, net als alle personages in het verhaal. Muziek en voice acting zijn passend, al is de soundtrack niet echt gedenkwaardig.

Nog een leuk puntje is dat je de door de PS Vita links en rechts te bewegen, de voorgrondlichtjes ten opzichte van de achtergrond kan laten bewegen om zo achter objecten als bomen of paaltjes te kijken. Dit zal zeker handig blijken wanneer je op zoek bent naar eerder genoemde blikjes. Het laadscherm is ook op dergelijke manier interactief qua camera en hier kan je als tijdverdrijf mysterieuze lichtgevende ogen die vanachter de bomen tevoorschijn komen wegtikken met je vingertoppen.

Het verhaal op zich is niet bijster origineel, maar wel erg leuk en zal je een kleine vier uur zoet houden. Ook is het spannend afwachten hoe het verhaal verder zal lopen in de volgende episodes. Het verhaal bevat ook heel wat humor, wat mooi samenloopt met de guitige personages. Zo is het erg gezellig wanneer Jacob en zijn nieuwe vrienden griezelige verhalen aan elkaar vertellen op een donkere avond en er eentje het bijna in zijn broek doet van de schrik terwijl de groene snot uit zijn neus loopt en er even snel terug invliegt.

A Bump in the Night is een mooie start voor de Jacob Jones and the Bigfoot Mystery-reeks. Een beetje spijtig van de relatief lage moeilijkheidsgraad van de puzzels, maar desalniettemin zal je toch verderspelen, omwille van de variƫteit en het feit dat ze mooi passen in het verhaal. Een kleine vier uur genieten van de unieke looks en het mysterieuze verhaal is meer dan wat je zou verwachten voor het kleine bedrag dat de game slechts kost. We kijken dan ook zonder aarzelen uit naar de volgende episode.

• Unieke looks
  • Verhaal
  • Humor