OlliOlli

Door valies, 10-02-2014 00:01

OlliOlli is geen ramp van een game (ba dum tsh)

Roll7 heeft met OlliOlli haar consoledebuut achter de rug. Moesten we geen 'ollie' kennen zouden we overigens denken dat OlliOlli staat voor "nog één keer proberen", al kunnen we je nu al verzekeren dat het nooit bij één keer blijft. Je bent gewaarschuwd.

OlliOlli gaat zeker en vast niet als eerste skateboardgame de geschiedenis in. Toch weet het zich te onderscheiden van bijvoorbeeld de Tony Hawks en de Skate-franchise. Dat doet het niet alleen door het in een 2D side-scrolling platformer te gieten, maar ook gewoonweg door het enorme contrast tussen simplistische arcade enerzijds en veelvuldigheid anderzijds. De grafische zijde van de game is erg beperkt, je ziet pixel per pixel voorbijgaan en enkel het hoogstnodige is aanwezig als scherminvulling. Er is telkens een thematische achtergrond die vlot je scherm afrolt en voor de rest krijg je een rijtje rails en obstakels in het speelveld voor de kiezen. Toch stoort dit eenvoudige beeld allesbehalve omdat het mooi contrasteert met de verrassend vlotte gameplay en zo de focus ligt op wat het hoort te liggen: het skateboarden zelf.

OlliOlli screenshot

De controls zijn even wennen, maar na een tijdje spelen merkten we dat er toch een automatisme in onze vingers sloop en konden we ons meer focussen op tactiek. Met de x-toets ga je sneller en vervolgens kan je met de linkerjoystick een trick plaatsen waarbij je van de grond gaat. Om vervolgens succesvol te landen, moet je net op tijd de x-toets weer induwen. Om te grinden moet je eerst zien dat je met een trick de lucht in vliegt om dan vervolgens (in plaats van de x-toets in te duwen) de linkerjoystick te bewegen net wanneer je een rail onder je skateboard hebt. Ook hier geldt dat je een hogere score krijgt als je dit zo laat mogelijk doet.

Alles wat je doet met de linkerjoystick kan gecombineerd worden met de schoudertoetsen, ook bij het grinden. Wanneer je in de lucht bent, kan je ook nog wat ronddraaien, al ondervonden we dat de kans op een geschaafd smoelwerk dan wel erg groot was. Het draaien duurt namenlijk soms net dat ietsje te lang, waardoor de game de linkerjoystick registreert bij het landen en het skateboard bruut van onder je voeten wordt gehaald. Met de linkerjoystick, die zowat alle kanten uit kan en ook kwart-, halve en hele cirkels kan maken, en de schoudertoetsen, kan je je makkelijk inbeelden dat er erg veel combinaties zijn en dat resulteert inderdaad in een uitgebreide lijst van tricks en grinds. Dit lijstje is wel steeds dichtbij om snel even in te kijken.

OlliOlli screenshot

De beste scores haal je simpelweg door zo lang en goed mogelijke combo's te creëren. Een combo start wanneer je je eerste trick zet totdat je weer op de grond belandt. Alles wat je er tussen doet van tricks en grinds telt mooi op. Combo's kunnen erg veel punten opleveren, tenminste als je zo perfect mogelijk weet te landen. Op het juiste moment de x-knop induwen is hier de sleutel tot succes. De game straft snel af bij het landen en dit kan al eens voor frustratie zorgen, zeker wanneer je ventje weer eens de grond kust en het onherroepelijk gedaan is. Echter omdat het zo'n korte levels zijn, pik je telkens meteen weer de draad op om het nog eens te proberen. En nog eens, en nog eens, totdat je merkt dat het een uur geleden is dat je nog een laatste keer, nog één keer, ging proberen.

De game bevat vijf locaties met telkens vijf levels voor de amateur en evenveel levels voor de Pro. Dit geldt niet enkel voor de Challenge modus, maar ook voor de Spots modus. Levels vrijspelen gebeurt simpelweg door het voorgaande level succesvol uit te rijden. Elk level in de Challenge modus heeft vijf challenges. Veelal moet je een bepaalde score weten te verslaan of moet je een flinke combo uit je mouw schudden. Andere challenges zijn zaken oprapen in het level of een bepaalde trick succesvol landen. In de Spots-speelhelft moet je een zo hoog mogelijke score weten te behalen met maar één landing. Zodra je landt, wordt de score berekend en is het gedaan met skateboarden.

OlliOlli screenshot

Dagelijks is er ook een Daily Grind challenge waarin je Spots-gewijs een zo groot mogelijke score moet behalen. De instinker hier is dat je maar één kans krijgt en dan is het voorbij voor die dag. Gelukkig kan je wel oefenen voordien, maar zodra je bevestigt deel te nemen, krijg je maar één kans. De game houdt uiteraard van alle levels je highscore bij en toont per level ook nog eens wie er wereldwijd aan de top staat. Meer dan dat krijg je spijtig genoeg niet te zien en we missen ook de mogelijkheid om scores te vergelijken met PSN friends. Dit lijkt ons een gemiste kans.

In het begin van de review hadden we erg veel last van foutmeldingen die de game onherroepelijk sloten. Roll7 wist wel te melden dat ze het vollop aan het onderzoeken zijn. Nu hebben we misschien het beste nog voor het laatste gehouden en dat is de soundtrack. De soundtrack bevat stuk voor stuk erg passende nummers die variëren van relaxerende lounge muziek tot elektronische muziek met een meer up-beat tempo. Erg leuk om zo doorheen de levels te cruisen en zelfs te genieten van het geluid dat het skateboard maakt doorheen de levels, totdat je weer eens op je smoel gaat...

Op het eerste zicht lijkt OlliOlli misschien toch maar wat gewoontjes, maar echte gamers zien voorbij de pixels. De controls zijn even wennen, maar nadien verloopt het skateboarden erg vlot. Met de soundtrack als kers op de taart weet de game ook nog erg te amuseren in een leuke sfeer. De game is snel opgestart en zou dan ook ideaal kunnen zijn om snel tussendoor even te gamen, ware het niet dat je zal willen blijven proberen om het dat tikkeltje beter te doen dan vorige keer. Spijtig van de foutmeldingen, al lijken die nu wel van de baan te zijn. Graag hadden we ook gezien hoe onze vrienden het doen in OlliOlli. Buiten dat is het een erg puike game.

• Soundtrack
  • Vlotte gameplay, maar...
  • Hoeveelheid tricks, grinds, levels