Soul Sacrifice Delta

Door valies, 18-06-2014 00:01

Offers in Soul Sacrifice Delta

Soul Sacrifice Delta is niet zozeer een sequel op Soul Sacrifice, maar wel een remake met tweaks en heel wat extra's. De originele Soul Sacrifice werd goed ontvangen toen het een jaar geleden uitkwam op PlayStation Vita, maar één van de grootste minputen was de repetitiviteit. Hopelijk heeft SCE Japan Studio dit aan banden kunnen leggen en gaat de game met Delta een nieuw en beter leven tegemoet.

Soul Sacrifce Delta heeft qua genre wat weg van Monster Hunter en doet zo een welgemeende poging de leegte te vullen die ontstaan is sinds de laatste release van Monster Hunter op het PlayStation-platform. De speler krijgt kortgezegd toegang tot een onnoemelijk grote bron van korte missies waarin hij of zij het in een arena moet opnemen tegen monsters allerlei. Zo komt het neer op een mix tussen actie en RPG die in kleine happen kan opgesmikkeld worden. Een deel van de game kan overigens in ad hoc of online coöp gespeeld worden en vooral dat laatste is een leuke troef. Aangezien we de eerste game niet onderworpen hebben aan ons alziend oog, bespreken we in deze review het hele plaatje en niet enkel de wijzigingen.

Net als in de originele game word je wakker in gevangenschap bij de wreedaardige tovenaar genaamd Magusar. Onder wat gruis en afval vind je een stoffig boek genaamd Librom, eentje met twee ogen en een mond vol tanden en een redelijke babbelkous. Het is het dagboek van een magiër wiens naam onleesbaar is gemaakt. Librom is het portaal naar de feitelijke game, waarin je missies zal selecteren en vrijspelen, waar je aan je personage kan sleutelen en waar je je zal voorbereiden om het hoofd te bieden aan Magusar. Geleidelijk aan bij het lezen van dit boek zal je meer en meer te weten komen over diens auteur en via de talrijke missies in het hoofdverhaal zal je zijn herinneringen herspelen en zo dus herbeleven. Het echte hoofddoel van de game is de grote magiër Magusar verslaan. Je kan op elk moment in de game proberen deze oppermagiër proberen te verslaan zonder dat je bang moet zijn voor consequenties. Al is één van de consequenties wel de grote teleurstelling omdat hij helemaal geen makkelijke prooi is. Hem behoud je dus beter voor later... en dan bedoelen we heel wat later.

In het begin van de game moet je een personage, man of vrouw, aanmaken en deze een naam geven. Je kan een gezicht en kapsel uit een vooropgestelde lijst kiezen en ook een stem selecteren. Vervolgens geef je je personage "raiments", kledij die verdeeld werd onder accessoires, een bovenstuk en onderstuk. Alles van kledij lijkt in elk geval bedacht door één of ander op hol geslagen modestudent en buiten degene die je in het begin beschikbaar hebt staan, kan je verder in de game nog heel wat bijkopen. Je kan op elk moment van de game je personage aanpassen, dus lang twijfelen bij het creëren van je personage hoeft zeker niet. De personagebouwer is redelijk uitgebreid, althans uitgebreider dan in de vorige, wat aangenaam is aangezien het ook een game is die online gespeeld kan worden en je zo toch wat individualiteit in je personage kan stoppen.

Alle missies vinden plaats in een resem arena's die regelmatig terugkomen. Ze zijn talrijker dan in de originele game, maar toch zal je ze nog allemaal regelmatig bezoeken. Gelukkig zijn ze niet allemaal gewoon maar wat kopieën van elkaar, want ze verschillen bijvoorbeeld in omvang, sfeer, bewandelbare paden en de aanwezigheid van vernietigbare elementen (zoals zuilen). Alle arena's bevatten ook wat power ups, waaronder een wapen of armour creëren van het materiaal dat er ligt of het aanvullen van energie of health. Dergelijke zaken kan je makkelijk vinden door Mind's Eye te activeren, een soort filter die bepaalde zaken oplicht. Ook krijg je een indicatie van de gezondheid van alle monsters en metgezellen in de buurt via Mind's Eye. Je krijgt geen health bar met een bepaald cijfer te zien zoals we meestal gewoon zijn van games, maar missen doen we dit niet.

De voorgeschotelde missies zijn veelal missies waarin je monsters moet verslaan, slechts in enkele moet je op zoek naar items. Eerst en vooral zijn er kleine monsters, zoals goblins, orcs en fairies. Deze beestjes zijn dieren die door magie gemuteerd werden. Zo waren de orcs ooit katten en de goblins ratten. Daarnaast heb je de grote monsters in de game, meer bepaald gemuteerde mensen (archfiends). Die uit de originele game zijn nog steeds aanwezig, waaronder bijvoorbeeld de troll, valkyrie en minotaur, maar Delta brengt gelukkig ook enkele nieuwe monsters met zich mee: Snow White bijvoorbeeld, een groot oog dat fel licht schijnt, gedragen door dwergen. Ook Cinderella, de Frog Prince en Three Little Pigs zullen je het moeilijk maken. Je merkt het wellicht al dat Delta een heleboel sprookjeselementen toevoegt aan de game. Reden is een nieuwe faction in de game, maar daar hebben we het later over. Of het nu kleintjes of groten zijn: zodra je hen verslaat verdwijnt de magie en veranderen ze terug in hun originele gedaante. Dan zitten ze vast en wachten ze op jouw oordeel: ga je hen opofferen of ga je hen redden?

In Soul Sacrifice Delta zijn er drie factions: Avalon, Sanctuarium en Grim. Die laatste is uniek voor Delta en is een verwijzing naar de gebroeders Grimm, vandaar dus al die sprookjesfiguren tussen de archfiends. Elke faction heeft een overtuiging (een sorcerer's code) over wat je moet doen met de dieren en mensen die je verslaat. Avalon wil dat je iedereen offert (sacrifice), Sanctuarium is ervan overtuigt dat je iedereen moet redden (save) en Grim wil dat je het lot laat bepalen (fate) om voor een evenwicht te kiezen. Sacrifice geeft je Soul Essence (meer magie), Save geeft je Life Essence (meer leven) en Fate kiest een evenwicht tussen beide.

Belangrijk is dat je de sorcerer's code volgt van de faction waartoe je behoort, want zij geven je namelijk faction rewards naargelang wat je gedaan hebt. Naast faction rewards zijn er nog andere rewards te winnen bij elke missie. Zo heb je offerings, krachten die je je personage kan toeëigenen. Er bestaan erg veel verschillende offerings, al komt het qua categorieën vooral neer op fysieke aanvallen, magie, helen en verdediging. Ze zijn ook onderverdeeld in elementen (zoals steen, gif, ijs, vuur en nog wat andere). Pokémongewijs is het éne type beter bestand tegen het andere of net gevoeliger. Met 6 offerings-sloten heb je genoeg variatiemogelijkheden en kan je ook steeds veranderen, zolang je niet in een missie zit. Ook kan je de offerings nog upgraden en zo kom je al snel aan een rijkelijk gevuld scherm vol mogelijke offerings en kan je zelf een gevarieerde gameplay tot stand brengen met zelfs hier en daar de mogelijkheid tot combo's.

Een offering gebruiken doe je niet zomaar, want je moet energie verbruiken. Ook zijn ze niet oneindig te gebruiken, want ga je te ver, dan vernietig je de offering en moet je hem terug aanschaffen na het gevecht. Energie bijtanken kan via elementen in de arena of door dieren en mensen te offeren. Health bijhalen kan je via een offering doen, via elementen in de arena of door simpelweg dieren en mensen te redden. Het feit dat offerings niet oneindig gebruikt kunnen worden in een gevecht doen je tactisch omspringen met je krachten, ook word je zo gedwongen om van de elementen in de arena gebruik te maken. Het zorgt er alleszins voor dat je niet zomaar hack-n-slash gewijs je gang gaat.

Samenvattend verloopt de gameplay dus best wel vlotjes. Het enige wat na een tijd begint te storen is dat je weer dezelfde gemuteerde ratten, spinnen, katten en muggen moet verslaan. Ook krijg je het gevoel dat je na een tijd meer bezig bent met grinden en levellen dan met echt te genieten van de gameplay zelf. Op dat gebied is het verbeterd tegenover de eerste telg, maar het repetitieve is dus niet helemaal weggewerkt.