Lemmings Touch

Door Ge0force, 21-06-2014 00:02

Lemmings Touch

Lemmings verscheen oorspronkelijk in 1991 voor de Amiga en werd de jaren erna naar verschillende platforms geport. Op de consoles kwam deze game echter nooit volledig tot zijn recht, omdat de controllerbesturing te log was in vergelijking met de snelle acties die je met een muis kan uitvoeren. Daar zou nu wel eens verandering in kunnen komen, want Lemmings Touch is volledig ontworpen voor het touchscreen van de Vita. Hoog tijd dus voor een dosis nostalgie in een modern jasje.

Voor de jongere lezers die nog nooit van Lemmings hebben gehoord zullen we het spelconcept eerst eens kort uitleggen. Lemmings zijn kleine wezentjes die steeds hersenloos voor zich uit lopen, tenzij jij hen een bepaalde actie laat uitvoeren. Door hen te laten klimmen, graven en blokkeren moet je voorkomen dat ze letterlijk hun dood tegemoet lopen door in een afgrond of vlammenzee te vallen. Daarbij zijn niet alleen ze reflexen van groot belang, maar ook je strategisch inzicht, want de meeste levels zijn als behoorlijk pittige puzzels opgebouwd.

Levels zijn er alvast genoeg aanwezig in Lemmings Touch. Na een zeer degelijke tutorial kan je je uitleven in maar liefst honderd levels, ontworpen in een vijftal grafische thema’s en verdeeld in vier verschillende moeilijkheidsgraden. Elk level biedt een unieke combinatie van puzzels aan, waarvan er een aantal je hersencellen flink zullen doen kraken. Wens je nog wat meer uitdaging, dan kan je proberen om in elk level drie sterren te verzamelen. Dit doe je door het level te voltooien binnen een beperkte tijd en daarbij het hoogst mogelijke aantal Lemmings te redden. Ten slotte zijn er ook een hele reeks uitdagingen beschikbaar, waarbij je munten kan verdienen als je ze behaalt. Met die munten kan je nieuwe outfits en kleuren voor je Lemmings kopen, die je vervolgens in het spel kan gebruiken.

Lemmings Touch screenshot

Qua inhoud is Lemmings Touch dus dik in orde, maar belangrijker is de besturing. Het zijn immers vooral de reflexen die er in het verleden voor zorgden dat Lemmings niet vlot speelbaar was op console. Je moet niet alleen razendsnel individuele Lemmings kunnen selecteren, maar je moet ook nog stipt op tijd bepaalde acties aan hen toekennen. Helaas blijkt dat met het kleine touchscreen van de Vita niet altijd even vlot te verlopen. Zodra de levels moeilijker worden en er tientallen Lemmings gelijk op je scherm lopen, gebeurt het net iets te vaak dat de verkeerde Lemming geselecteerd wordt.

Ook het uitvoeren van acties verloopt stroef. In plaats van vaste iconen te gebruiken, hebben de makers er voor gekozen om een pop-up venstertje te laten verschijnen nadat je een Lemming hebt geselecteerd. Je verliest niet alleen tijd doordat dit venstertje telkens op een andere plaats verschijnt, maar de icoontjes daarvan zijn ook nog eens te klein waardoor een actie regelmatig niet wordt uitgevoerd. Laat je bijvoorbeeld een Lemming graven door een pilaar met daarna een afgrond, dan moet je exact op het moment dat de Lemming door die pilaar heen is een trap laten bouwen. Als de besturing het op zo’n moment laat afweten, dan tuimelt je Lemming de diepte in en mag je het level volledig opnieuw beginnen.

Lemmings Touch screenshot

In de gemakkelijke levels valt het allemaal nog wel mee, maar zodra de moeilijkheidsgraad stijgt, gaat ook de frustratie de hoogte in. Misschien dat zulke touchbesturing wel kan werken op een tablet, maar het scherm van de Vita is er gewoonweg te klein voor. De makers hebben dit proberen te compenseren door je met een knijpbeweging te laten in- en uitzoomen, maar daarmee verlies je nog meer kostbare tijd. Jammer, want grafisch ziet Lemmings Touch er best wel oké uit. De levels zitten vol detail en de felle kleuren zien er prachtig uit op het oled-schermpje van de Vita. Ook hebben de makers de Lemmings weer van heel wat grappige geluiden voorzien als ze hun dood tegemoet vallen, maar door de onnauwkeurige besturing gebeurt dat helaas veel vaker dan je zou willen.

Lemmings Touch maakt aanvankelijk een goede indruk, dankzij de leuke graphics en een enorme dosis aan knap bedachte levels. Jammer genoeg zorgt de onnauwkeurige touchscreen besturing er voor dat het spel vanaf de moeilijkere levels enorm frustrerend wordt. De Lemmings laten doen wat en wanneer je wil is vaak een grotere uitdaging dan het oplossen van de vele puzzels die de makers bedacht hebben. Het blijft dus wachten op een Lemmings game die vlot speelbaar is zonder muis.

• Veel levels
  • Kleurrijke graphics
  • Aanpassen Lemmings